Blended learning – 5 tips om te starten

Blended learning begint steeds meer zijn plek in de het onderwijsontwerp te vinden. Het gebruik van een blended aanpak kan helpen de leerervaring van studenten te verrijken. Blended learning kenmerkt zich meestal door een deel van de les online en een deel fysiek plaats te laten vinden. Inmiddels zijn er erg veel educatieve tools voorhanden om blended learning te realiseren in je onderwijs. Maar waar begin je nu? Stel in ieder geval niet de technologie voorop, maar het leerproces. De student is degene die het programma succesvol moet gaan doorlopen en de docent faciliteert hierin. 5 tips op een rij.

Blended learning

1. Stel de student centraal

Nieuwe educatieve technologie biedt veel mogelijkheden voor zowel docent als student om het leerproces te verrijken en verbeteren. Introduceer alleen geen technologie in de klas zonder de student centraal te stellen. Wat levert de inzet van de technologie hem/haar op?

2. Geef feedback (en waarom niet met een persoonlijke video?)

Wanneer je kiest voor het online plaatsen van uitleg, bouw dan ook momenten van feedback en reflectie in. Een korte videoboodschap werkt daarbij goed en de student waardeert de persoonlijke noot van de leraar.

3. Wees kritisch in welke tool je gebruikt en denk aan privacy

Stel jezelf de vraag of de tool die je op het oog hebt voldoet aan de AVG of GDPR wetgeving in Nederland en Europa. Wordt de data wel in Europa opgeslagen? En weer na verloop van tijd gewist? Vertrouwelijk omgaan met de privacy van studenten is een absolute must!

4. Organiseer samenwerking

Laat studenten niet solistisch werken. Bijvoorbeeld een WIKI pagina is goed te gebruiken om studenten samen te laten werken aan een opdracht. Het werkt motiverend en leren is immers ook een sociaal proces.

5. Blended learning – Leer online, oefen in de klas

Een veelgebruikte vorm van blended learning. Zet de leeromgeving in om studenten zich thuis voor te laten bereiden op de les. Laat hen theorie doorlopen, media en oefeningen maken. Kom bij elkaar in de klas om samen de verdieping te zoeken in het onderwerp. Gebruik de lestijd efficiënter door daar samen te oefenen en te reflecteren.

Geef een antwoord