Solidpod – de toekomst van het web?

De meest veelbelovende ontwikkeling op Internet van de laatste jaren moet wel haast het Solid project zijn. In deze door Tim Berners-Lee opgestarte beweging draait het om Solid pods. Zelf al een Solid pod aangemaakt? Het antwoord op die vraag is waarschijnlijk ‘nee’. Begrijpelijk gezien de uiterst beperkte media aandacht die het initiatief tot nu toe heeft gekregen, de nu nog beperkte functionaliteit en afwezigheid van een interface die geschikt is voor reguliere (eind)gebruikers. Onbegrijpelijk gezien de ontwikkeling van het Internet in het laatste decennium. “Changing the way people connect with their data changes everything” staat op de website van Inrupt, het door Berners-Lee opgezette bedrijf te lezen. Tijd dus om een Solid Pod aan te maken? Eigenlijk wel. Dat heeft wat uitleg nodig.

Solid Pod

De ‘eerste generatie’ van het Internet, de periode tot ongeveer 2004, wordt nu vaak aangeduid als Web 1.0. Dat klinkt misschien vooral primitief, maar die kwalificatie zou deze periode ronduit tekort doen. Er was de nodige creativiteit op het Internet te vinden, veel mensen bouwden hun eerste website en het begrip ‘surfen op het Internet’, van site naar site, was toen misschien juist wel meer van toepassing dan nu. Rond 2004 veranderde dit. Nieuwe technologieën op het Internet maakten de weg vrij voor meer interactie met de gebruikers. Web 2.0 was geboren en webapplicaties en platforms zoals Youtube, Facebook en Wikipedia deden allemaal in deze periode hun intrede. Zij het in een toen nog bescheiden rol. Dat zou echter gaan veranderen. De opmars van social media bracht een verdienmodel met zich mee; het advertentie model (tip: bekijk de uitstekende Ted Talk van Aron Lanier die dit systeem uitlegt https://www.ted.com/talks/jaron_lanier_how_we_need_to_remake_the_internet vanaf 04:22). De diensten konden zo gratis blijven voor de gebruikers en de Tech bedrijven haalden hier inkomsten mee binnen om verder te groeien. Naarmate het ad model geavanceerder werd, of eigenlijk de algoritmes die bepalen wat de gebruiker te zien krijgt, werd meer en meer data van de gebruiker verzameld. Tech reuzen als Google en Facebook bouwen een profiel van je op, met informatie over wie je bent en wat je hobby’s en voorkeuren zijn om steeds gerichter te kunnen adverteren in de eindeloze zucht naar je aandacht. Specifieker – je aandacht op het platform te houden en jou in je eigen bubbel van informatie te brengen en te houden. Waarvoor negatieve stimuli effectiever zijn dan positieve. De gevolgen daarvan zijn goed te zien in bijvoorbeeld de lijst van rondgaande complottheorieën en polarisatie in de discussie over welk thema dan ook.

Terug naar de Solid Pod. Het idee is je data op te slaan en in een Pod en deze te koppelen aan de applicaties die jij kiest. Simpel gezegd betekent dat dat jij altijd eigenaar bent en blijft van je data en zelf bepaalt waar je toegang aan verstrekt. In plaats van Facebook of Google. Klinkt anno 2022 al bijna utopisch maar wat mij betreft absoluut de weg die het Internet in zou moeten slaan. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe deze ontwikkeling verder gaat en of de Solipod beweging voet aan de grond krijgt. Dat zal een enorme uitdaging zijn.

Geef een antwoord